Tuntitohtori: Lääkkeitä ammattitautien hoitoon, kun vaivanasi on työajanseuranta, työehtosopimukset tai työvuorosuunnittelu.

Ohjelmistokehityksessä ketteryys on asiakaslähtöisyyttä

Ketterä kehitys on tullut ohjelmistokehitykseen jäädäkseen. Usein siitä puhutaan lähinnä yrityksen sisäisten prosessien yhteydessä, jossa siitä on tullut muodikas iskusana. Ketteryydestä on kuitenkin hyötyä nimenomaan asiakkaan kannalta. 

Kun tuote on esimerkiksi työajanseuranta- ja palkanlaskentaohjelmisto, kuten Tuntinetti, sitä koskevat erilaiset säädökset ja lainsäädäntö, jossa voi tapahtua muutoksia nopeastikin. Sama pätee myös asiakkaiden liiketoimintaympäristöön. 

Kun ohjelmistoyrityksen asiakkaat ovat heterogeeninen joukko, jossa on toisistaan suuresti eroavia toimialoja ja erikokoisia yrityksiä, ketterä reagointi muutoksiin mahdollistaa asiakkaiden palvelemisen parhaalla mahdollisella tavalla ja tuottaa asiakkaille konkreettista hyötyä mm. kustannustehokkuuden ja riskienhallinnan näkökulmasta. 

Yksi ketterän kehityksen suurimmista vahvuuksista asiakkaan kannalta on mahdollisuus sovittaa tuote tarkasti asiakkaan tarpeisiin. Kun asiakkaan toiveet ja tarpeet ymmärretään syvällisellä tasolla, tarjottavat ratkaisut voidaan räätälöidä juuri oikeanlaisiksi. 

Pieninä, säännöllisinä kehitysiteraatioina tehdyt muutokset mahdollistavat sen, että asiakkaat näkevät tuloksia nopeasti. Nopeus on avainasemassa erityisesti silloin, kun lainsäädäntö tai liiketoimintaympäristö muuttuvat ja muutokset pitää saada vietyä nopeasti sisään järjestelmään. 

Nopeammat kehitysiteraatiot ja parempi resurssienhallinta säästävät aikaa ja rahaa myös asiakkaan kannalta. Asiakkaan ydintoiveena on aina laadukas järjestelmä ja sen käytössä opastava hyvä asiakaspalvelu. Ketterässä ympäristössä voidaan keskittyä laatuun, mikä hyödyttää asiakasta erityisesti pitkällä aikavälillä ja pitää järjestelmän kustannustehokkaana.  

Ketteryyteen liittyy myös avoin kommunikaatio asiakkaan kanssa. Asiakaspalaute on hyvin arvokasta ja se otetaan aina vakavasti, ja sen pohjalta tehdään jatkuvaa kehitystyötä. Asiakkaat voivat olla varmoja siitä, että heidän äänensä kuuluu ja että he voivat vaikuttaa tuotteen kehitykseen.

Ketteryys tuo merkittäviä etuja myös riskien hallinnan kannalta. Pienempien ja tiheämpien kehitysiteraatioiden ansiosta mahdolliset virheet tai ongelmat voidaan havaita ja korjata nopeasti. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaan palvelut toimivat luotettavasti ja ilman suuria häiriöitä.

Ketterä lähestymistapa tuo siis merkittäviä hyötyjä asiakkaille, kun voidaan sopeutua erilaisiin tarpeisiin joustavasti ja luoda asiakkaille todellista lisäarvoa. Ketterä ohjelmistokehitys on muutakin kuin yrityksen sisäinen toimintamalli; parhaimmillaan se on tapa auttaa asiakkaita saavuttamaan omat liiketoiminnalliset tavoitteensa ja menestymään.